PIT-11

Сo to jest, do czego służy i jak go wypełnić?

2025-02-01
PIT-11 to dokument podatkowy, który stanowi informację o dochodach pracownika oraz pobranych przez płatnika (pracodawcę) zaliczkach na podatek dochodowy i składkach na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Jest to podstawowy dokument, na podstawie którego pracownicy i osoby zatrudnione na umowę zlecenie lub o dzieło mogą rozliczyć się z fiskusem.
PIT-11

Do czego służy PIT-11?

  • PIT-11 jest kluczowym dokumentem w procesie rozliczenia rocznego podatku dochodowego. Służy do przekazania urzędowi skarbowemu informacji o dochodach podatnika, które następnie są wykorzystywane przy składaniu deklaracji PIT-37, PIT-36 lub innych deklaracji podatkowych.

Jak wypełnić PIT-11?

  • PIT-11 zawiera następujące sekcje: Dane identyfikacyjne pracownika i pracodawcy – numer NIP, PESEL, adresy, Dochody i składki – informacje o uzyskanych przychodach, kosztach uzyskania przychodu, zaliczkach na podatek dochodowy oraz składkach ZUS, Inne przychody – np. przychody z umów cywilnoprawnych, Informacje o ulgach i zwolnieniach – np. zwolnienie z podatku dla osób poniżej 26. roku życia.

Kiedy należy wystawić PIT-11? Co zrobić z PIT-11?

  • Pracodawca lub zleceniodawca ma obowiązek przekazać PIT-11: Do urzędu skarbowego – w formie elektronicznej do końca stycznia, Do podatnika (pracownika, zleceniobiorcy) – w formie papierowej lub elektronicznej do końca lutego danego roku podatkowego.

Po otrzymaniu PIT-11, podatnik powinien

  • Sprawdzić poprawność danych – upewnić się, że kwoty i dane są zgodne ze stanem faktycznym, Wypełnić roczne zeznanie podatkowe – np. PIT-37 lub PIT-36 w zależności od źródła dochodu, Złożyć deklarację do urzędu skarbowego – do 30 kwietnia danego roku podatkowego. PIT-11 to kluczowy dokument podatkowy, dlatego warto upewnić się, że został poprawnie wystawiony i dostarczony na czas. W przypadku błędów lub nieścisłości, pracownik powinien jak najszybciej skontaktować się z pracodawcą w celu ich wyjaśnienia.